Her finner du ofte stilte spørsmål rundt handel på skattehuset.no. Hvis du lurer på noe, eller vil ha med noe i denne listen, kontakt oss via chaten nede i hjørnet.

Generelt

Hva er aldersgrensen for bruk av skattehuset.no?

Du må være fylt 18 år for å bruke tjenestene skattehuset.no tilbyr.

Hva er prisene ved bruk av skattehuset.no?

Det er gratis for private å legge ut auksjoner. Ta kontakt med oss via chat om du ønsker å lage auksjoner som firma, da kommer dere også som anbefalte auksjoner og får ha banner på siden vår. Det er ikke noe auksjonssalær på de selvbetjente auksjonene.

Jeg mottar ingen e-poster fra skattehuset.no. Hvorfor?

Hvis du ikke mottar e-poster fra oss er det mest sannsynlig grunnet spam-filteret i din e-postkonto. Sjekk om det ligger e-poster fra oss i spam-mappa di, og merk de som ikke spam hvis det gjør det. Hvis du ikke mottar e-post fra oss rett etter du registrerte deg som bruker, er det fordi du har skrevet inn feil e-postadresse. Vi prøver å følge med på dette så godt som det går, men ta kontakt med oss via chat om du er i tvil.

Hvilke betalingsalternativer er tilgjengelig på skattehuset.no?

Kjøper og selger avtaler seg i mellom oppgjør via bankoverføring, faktura eller Vipps.

Kjøper

Hva må jeg gjøre for å handle og/eller by på auksjoner på skattehuset.no?

Du må registrere deg som bruker ved å klikke på «Registrer deg«. I tillegg til brukernavn, e-post og passord, krever vi at du registrerer navn, adresse og telefonnummer for å utnytte deg av alle funksjoner på skattehuset.no. Registrering er gratis.

Hvor mange bud kan jeg gi på en auksjon?

Du står fritt til å gi så mange bud du vil, fram til tidsfristen av auksjonen går ut.

Hva er «Kjøp Nå»?

«Kjøp Nå» betyr at du kan unngå auksjonsrunden og kjøpe gjenstanden med en gang, for prisen som er oppgitt som «Kjøp Nå»-pris.

Jeg har vunnet en auksjon, hva skjer videre?

Du har nå fått en e-post om at du har vunnet auksjonen. Selger har også fått beskjed om at auksjonen er avsluttet og at du er kjøperen. Hvis selger har oppgitt betalingsdetaljer, kan du nå betale for gjenstaden. Hvis ikke, må du ta kontakt med selger så dere blir enige om oppgjørsform. Etter at handelen er fullført, kan du gå inn å gi tilbakemelding på selger, og selger kan gi tilbakemelding på deg.

Jeg har gitt et bud, men jeg blir overbydd med en gang, hva skjer?

Dette er fordi noen har lagt inn et maksbud. Dette er mulig for alle brukere, og går ut på at du kan legge inn et bud som tilsvarer det maksimale du vil betale for gjenstanden. Hvis du legger inn et maksbud på f.eks. 200,-, vil alle som byr opp til 200,- få beskjed om at de er overbydd, da du allerede har «reservert» alle bud opp til 200,-. Hvis noen byr 201,- (eller f.eks. legger inn et maksbud på 300,-) har de overbydd deg.

Auksjonen ble forlenget etter at jeg hadde gitt bud?

Dersom det kommer inn bud innenfor de siste minuttene før auksjonen avsluttes, forlenges auksjonen med fem minutter. Dette er for å gi eventuelle andre budgivere sjansen til å fortsette budgivingen. Å gi et bud rett før auksjonsslutt er kjent som «sniking» og vi prøver å unngå dette for å gjøre det mest rettferdig for alle.

Er det trygt å handle på skattehuset.no?

Det er liten risiko å handle på skattehuset.no. Vi har et tilbakemeldingssystem som viser seriøsiteten til både kjøpere og selgere. Før du kjøper en gjenstad kan du vurdere selger utifra tilbakemeldinger denne har fått tidligere. Vi oppfordrer også alle brukere til å rapportere eventuelle mistenkelige annonser. Dette kan alle gjøre ved å legge igjen en beskjed på chaten. Vi i skattehuset.no forsøker å luke ut eventuelle useriøse selgere/kjøpere, men skulle det oppstå en eller annen konflikt rundt en handel er det norsk lov som gjelder, og vi oppfordrer kjøper og selger til å ta en dialog som kan løse opp flokene.

Selger

Hva kan jeg selge på skattehuset.no?

Du kan selge alt som er numismatisk. Salg av tyvegods er strengt forbudt. Alle mistanker rundt salg av tyvegods eller gjenstander som selger bør forstå er tyvegods vil bli rapportert til Politiet.

Hva må jeg gjøre for å selge på skattehuset.no?

Det eneste du trenger å gjøre er å registrere deg som selger. I tillegg til brukernavn, e-post og passord, krever vi at du registrerer navn, adresse og telefonnummer for å utnytte deg av alle funksjoner på skattehuset.no. For bedrifter er det mulig å registrere firmanavn. Registrering er gratis.

Kan jeg setter minstespris på mine auksjoner?

Ja, det kan du. Du kan også gi kjøpere muligheten til å sende deg et tilbud, utenfor auksjonen.

Hvordan regner jeg ut porto på mine auksjoner?

Vi oppfordrer alle å oppgi fraktkostnader i annonseregistreringen. Det gjør det mer attraktivt å kjøpe når en vet hva totalsummen blir. Er du usikker på hvor mye det vil koste å sende gjenstanden du selger, kan du benytte deg av Postens prisveileder. Her får du god hjelp: http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/prisveileder

Kan jeg kun selge gjennom auksjon?

Nei, du kan legge ut gjenstander til salgs på «vanlig måte» også. Du velger selv om du vil selge gjenstanden som auksjon til høystbydende, eller om du vil selge til fastpris (Kjøp Nå). Dette kommer tydelig fram i prossessen når du opprette et salg.

Hvordan krever jeg inn oppgjøret for salget?

Det avtaler du med kjøper etter auksjonen.

Auksjoner uten selger

Auksjoner hvor det ikke står hvem som er selger, er auksjoner som er lagt ut direkte av Skattehuset.

Om oss

Skattehuset.no og alle tilhørende programmer eies av 1349 KIT AS, Orgnr: 922865574 

Skattehuset.no Driftes på frivillig basis av samlere. Du finner de som administratorer på siden og gruppa vår på Facebook.